Zakgeld

Zakgeld

Berichtdoor Judith op 21 jul 2015, 14:45

Hoe gaan jullie om met waar de kinderen hun zakgeld aan uitgeven? Yaël heeft nu €50 gespaard. Daar heeft ze heel lang over gedaan. Nu wil ze een Fur Real wandelende hond kopen die nu €50 kost bij Bart Smit. Ik heb hier ontzettende moeite mee. Aan de ene kant is het haar geld en moet ze zelf weten waar ze het aan uitgeeft. Aan de andere kant is ze nog maar 6 en heeft ze nog niet het besef van hoeveel geld het is. Waarom ik er ook zo'n moeite mee heb, is omdat ze al een Fur Real poes Daisy heeft (ooit gekregen om te reviewen voor Kletsmama) en op Koningsdag heeft ze een kwispelende/blaffende Fur Real hond voor €3 gekocht. Ze speelt nauwelijks met deze knuffels. Af en toe loopt ze er even mee rond, maar dat is misschien eens per maand. De kans dat ze met de nieuwe €50 hond wel ineens veel gaat spelen lijkt me niet groot.
Zouden jullie haar de hond gewoon laten kopen zodat ze ervan leert of toch maar streng zijn en haar behoeden van een grote miskoop?
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Judith
Beheerder

Re: Zakgeld

Berichtdoor Bertina op 22 jul 2015, 15:24

Wij laten cas zelf kiezen wat hij van zijn eigen zakgeld haalt, hij heeft net weer lego gekocht, voor de zoveelste keer en dat terwijl hij bakken vol heeft en hij het alleen maar leuk vind om het in elkaar te zetten en niet echt mee te spelen. Je kunt ze toch niet dwingen om iets te kopen wat jij misschien wat voor ze vind. want de kans is dan ook groot dat ze er niet mee spelen. En als het geld op is, tja dan is het op! Des te meer denken ze er meer over na wat ze de volgende keer kopen....5 december kunnen wij het weer aansturen :rolling:
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Bertina
Moderator

Berichtdoor Marjolein op 22 jul 2015, 18:37

Ik begrijp je dilemma helemaal. Ik stuur dus wel in wat Felina en Tijn van hun zakgeld kopen. Leg altijd uit waarom ik het ergens niet mee eens ben en zoek samen met hun een alternatief.
Tijn wilde laatst een super soaker waterpistool kopen van 15 euro, best veel geld voor een waterpistool.
Ik heb hem gezegd dat ik dat veel geld vind voor een waterpistool en voorgesteld om samen te gaan kijken voor een andere.
Uiteindelijk een mooi waterpistool gekocht bij de action, Tijn was super blij nu had hij een leuk water pistool en nog geld over.
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding
Marjolein
Peuter

Berichtdoor Anja mv Britt op 22 jul 2015, 20:49

Hier heeft Britt in februari ofzo een monster high Barbie gekocht. Ze moest en zou hem hebben. Ik nog gewaarschuwd dat ze dan voorlopig niks kon kopen. Groot verdriet toen ze een week later een Anna jurk wilde en hem niet kreeg van mij... Haar centjes waren op...
Ze denkt nu een stuk beter na wat ze koopt moet ik zeggen. Ik denk dat kinderen enorm leren van fouten maken. Ook dat fouten maken mag!
Britt 21-10-2007
Anja mv Britt
Kind

Berichtdoor annechien op 30 jul 2015, 20:56

wat een fijn onderwerp!
ik vind het ook ontzettend moeilijk!
per hoeveel weken/maanden mogen ze van jullie iets kopen??
of wat voor bedrag moeten ze in ieder geval gespaard hebben??

Lucas zeurt me echt iedere dag over de intertoys.
Hij wil alleen maar kopen,kopen,kopen.
Vorige week had hij dus iets gekocht,ik had hem al gewaarschuwd,maar nee hij moest het kopen..
2 dagen later zag hij iets anders wat hij liever had gekocht maarja het geld was op.
hij heeft een dag lang gezeurd om de bon zodat we het gespeelde speelgoed terug konden brengen.
uiteraard hebben we dat niet gedaan ;)

Ik wil dus dat lucas echt een aantal weken spaart en niet bij iedere 5,- alles weer uitgeeft,maar ik vindt het gezeur soms wel slopend.
annechien
Kind

Berichtdoor Judith op 31 jul 2015, 17:38

Probleem bij Yaël is dat ze niet iets van €5 wil kopen, maar dingen van €30 tot €50. Ik zeg nu telkens maar dat we het opschrijven wat ze wil hebben, want er komt elke dag weer iets bij. En we hebben een regel ingevoerd dat ze als ze iets wil kopen ze het een week lang moet willen en niet binnen die week iets anders wil. Voorlopig heeft ze dus nog niets gekocht van haar zakgeld, want een week heeft ze nog niet volgehouden.
Judith
Beheerder

Berichtdoor mama Hilde op 31 jul 2015, 21:32

hier zijn er geen regels. het is hun geld en ze moeten zelf weten wat ze er mee doen. ik moet zeggen dat het wel spaarders zijn, zo is er al een tablet gekocht en veel nerf speelgoed. ook niet mijn ding, maar het is hun geld.
Wat Bertina schrijft over Cas vind ik heel herkenbaar: bakken vol Lego en er niet veel mee doen. Nu is Kaj aan het sparen voor de Legotrein :S Hij is er bijna, hahaha nog meer zooi in zijn kamer. Maar ja ik koop ook van mijn geld wat ik wil. Ik denk dat ze er goed leren hoe ze met geld om moeten gaan.
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
mama Hilde
Kind

Berichtdoor Mamalies op 01 aug 2015, 20:14

Hier krijgen ze 7 euro per maand zakgeld op hun eigen spaarrekening, met een eigen pinpasje.
Ze mogen zelf bepalen wat ze er van kopen, alleen snoepgoed is niet toegestaan.

Juda kan goed sparen, heeft wel 's een half jaar gespaard, Ezra wil het liefst meteen elke maand uitgeven.
Ze hebben beide in het verleden wel geleerd dat ze soms een miskoop doen, of beter iets anders hadden kunnen kopen. Maar daar leren ze alleen maar van....
Ezra spaart de maanden voorafgaand aan lego world (beurs in elke herfstvak) wel netjes voor lego, en dan krijgt ie als beloning die dag nog wat extra geld van ons.

Ik zou Yaël nog een keer goed uitleggen dat het veel geld is, en je kunt evt ook nog op marktplaats kijken voor een goedkopere, heb ik ook wel 's gedaan. Wil ze het dan nog steeds, dan zou ik het gewoon doen en zien hoe ze er mee om gaat.

grtz Alies
Mamalies
Kind

Berichtdoor vlinder op 10 aug 2015, 20:56

Zakgeld is bij ons eigen geld. Ze kiezen zelf wat ze er voor kopen.
Bij onze zoon brand het geld en moet het vrij vlot uitgegeven worden, maar hij denkt wel na dat het geen flut spul is.
Onze dochter heeft een keer 30€ aan prul gekocht ipv een rugzak waar voor ze kwam en heeft het er nog regelmatig over.

Onze visie is, dat ze nu de waarde van geld leren en dat op ook echt op is. Ze kunnen niet lenen bij ons. We hopen dan ook dat ze later ook niet gaan lenen...
vlinder
Kleuter

Keer terug naar Groep 3/4/5