Middelbare school

Middelbare school

Berichtdoor Nessa op 07 jun 2015, 17:45

Mijn oudste gaat komend schooljaar naar groep 7.
Wat betekend dat we ons langzaam gaan oriënteren op een middelbare school.
Best spannend, zijn er tips en trucs? Waar moet je op letten?

N
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Nessa
Peuter

Re: Middelbare school

Berichtdoor mama Hilde op 07 jun 2015, 20:26

mijn oudste gaat ook volgend jaar naar groep7 en wij gaan dan ook de open dagen af, er is zoveel keus. ik wil er rustig over na kunnen denken. Sorry dus nog geen tips.
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
mama Hilde
Kind

Berichtdoor Katootje op 08 jun 2015, 15:26

Ik heb ook nog geen tips, mijn oudste gaat na de zomer ook pas naar groep 7. We hebben al wel een school op het oog, maar moeten ook nog naar open dagen ed dus kan nog wel 10x anders.
Jorrit 28 februari 2005
Sander 11 april 2007
Katootje
Kleuter

Berichtdoor Bertina op 08 jun 2015, 20:03

Nou ik ga nog niet echt kijken volgend schooljaar. Ze gaan geloof ik met de klas wel wat scholen langs hier in enschede, maar pas in groep 8 wordt er toch concreet door ons de open dagen afgestruind. Er kan nog zoveel veranderen op het laatste moment en dan niet alleen bij jouw kind, maar ook bij de scholen. Hier zijn wel wat scholen die een slechte reputatie hebben, dus die vallen al wel af en er zijn wat veranderingen bij veel scholen hier op komst.
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Bertina
Moderator

Berichtdoor Judith op 09 jun 2015, 20:08

Ik denk dat je vooral de open dagen af moet gaan samen en dan kijken waar je kind het beste gevoel bij heeft. Ik heb wel wat voorkeuren van de scholen in Almere, maar heb nog geen idee wat bij Meilan gaat passen. Eerst groep 7 en 8 maar weer doorkomen. Dat wordt nog genoeg uitdaging met haar.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Judith
Beheerder

Berichtdoor mama Hilde op 02 feb 2016, 15:59

wij zijn nu bij 3 scholengemeenschappen gaan kijken. Wat wel duidelijk is dat ze de leukste dingen laten zien, bijvoorbeeld veel aandacht voor scheikunde proefjes. Ik merk ook dat alle scholen het belangrijk vinden iets extra's te bieden: tweetalig, sportklas, technasium etc.
Toch hebben we best wel een eerste indruk gekregen van de sfeer. Hoe word er tegen je gesproken etc. 1 school is daardoor wel afgevallen.
Binnenkort de entreetoets en dan horen we in maart voorlopig advies. Volgend jaar gaan we intensiever kijken en kan hij meedoen met de open lesdagen. Nu lekker alles laten bezinken.

Hoe was het bij jullie tijdens de open dagen?
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
mama Hilde
Kind

Berichtdoor Judith op 03 feb 2016, 19:06

Wij zijn alleen nog bij het Montessori Lyceum geweest. Meilan vond het geweldig. We werden rondgeleid door een leerling. Het was er heel gemoedelijk en vooral een hele kleine school. Er zitten maar 500 leerlingen op, terwijl de basisschool 700+ leerlingen heeft. Hij vertelde ook dat hij van een andere school kwam, maar daar niet kon aarden en at op het Montessori Lyceum iedereen zichzelf mag zijn en dus ook anders. Dat is precies de sfeer die Meilan wil. Daarnaast sprak de lesmethode Meilan ook erg aan.

We gaan volgend jaar nog wel bij andere scholen kijken, maar dit was al erg fijn. De Montessori is toevallig ook nog de school die het meest dichtbij ons huis is (700m).
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Judith
Beheerder

Berichtdoor mama Hilde op 08 feb 2016, 20:56

klinkt goed, hier zijn alleen grote scholen met meer dan 1000 leerlingen. Fijn als ze zo dichtbij naar school kunnen vind ik. 2 van de scholen zijn bij ons ook 5 min fietsen. voor de rest moeten we naar Rotterdam dat is iets meer dan 30 min fietsen.
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
mama Hilde
Kind

Berichtdoor Katootje op 16 feb 2016, 20:33

Hier in Lemmer is 1 school maar die heeft geen lwoo (extra ondersteuning) dus moet Jorrit fietsen. (18km enkele reis :( ) Welke school het gaat worden weten we nog niet, we hebben wel gekeken bij een school. Het uitstroom profiel was elke keer mavo maar nu zei de juf gister dat dan de resultaten omhoog moesten. Dus misschien toch een stapje lager, maar dat zien we dan volgend schooljaar wel.
Jorrit 28 februari 2005
Sander 11 april 2007
Katootje
Kleuter

Berichtdoor Geke op 08 apr 2016, 21:26

Bas gaat volgend schooljaar naar de middelbare school, een jaartje eerder.
Op de open dagen leken beide scholen waar hij tussen twijfelde leuk, ze laten zich dan toch van hun beste kant zien. Ervaringen vragen van scholieren gaf meer beeld, en we hebben op beide een meeloopdag gevraagd waardoor hij er meer gevoel bij kreeg. Hij gaat naar Vwo+, Het is voor ons de dichtstbijzijnde school dus dat is prettig.
Geke
Kind

Berichtdoor mama Hilde op 11 apr 2016, 19:51

spannend hoor al naar de middelbare. Heeft Bas er zin in? Ik wil Kaj volgend jaar ook mee laten lopen voor een beter beeld.
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
mama Hilde
Kind

Berichtdoor mama Hilde op 13 jan 2017, 22:47

Inmiddels komt de keuze steeds dichterbij. De Cito toetsen zijn begonnen en volgende week de open lesdagen van 2 scholen. Over een paar weken al een keuze maken als het advies binnen is. Zijn jullie er ook al druk mee?
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
mama Hilde
Kind

Keer terug naar Groep 6/7/8